Tees är basplagget framför andra. Från början var det ett underplagg, ungefär som långkalsongerna är idag, men det var den unge Pablo Picasso som började bära den som ett självständigt plagg. Picasso förde även in den blå- och vitrandiga sjömanströjan i modet, men det är en annan historia.

T-shirten blev framför allt ett plagg att räkna med under 50-talet. Då kom de första t-shirtsen med tryck, samtidigt som enfärgade, tajta t-shirts med upprullade ärmar blev ett måste inom rockabillykulturen, tänk på John Travolta i Grease och Marlon Brando i Linje lusta. Under det följande decenniet kom många innovationer, bl.a. konstruerades den första ringer-t-shirten, med muddar i en annan färg än tröjan. Man började även batikfärga och screentrycka t-shirts. Vid 60-talets slut startades företaget Monster i Mill Valley i Kalifornien, som blev mest känt för Grateful Dead t-shirts och andra motiv associerade med marijuanakulturen. En annan sak som hände på 60-talet och som kom att få stor betydelse för kommande decenniers t-shirt-design var att den argentinske revolutionären Che Guevara sköts ihjäl av boliviansk militär. I och med sin död blev han den ikon som kan ses på t-shirts i hela världen, dock kanske framför allt kring Sergels torg i Stockholm.

Utvecklingen av vad man kan göra med t-shirts har dock inte nått vägs ände. En av de senaste innovationerna är att prenumerera på t-shirts. Umeåföretaget T-post erbjuder en tjänst där man prenumererar på T-shirts. Förutom ett snyggt plagg får man en tidning, tryckt på insidan av t-shirten. Det är ett smart sätt att uppdatera sin garderob regelbundet, och samtidigt bli mer allmänbildad.